09121962647
info@rogene.ir

ژن پژوهان پویا

تصفیه فیزیکی روغن چیست؟

ابتدا به ساکن باید به تفاوت بین ریسایکل نمودن روغن کارکرده موتور و تصفیه روغن‌های صنعتی توجه کنیم. متاسفانه در سطح عامیانه به عملیات بازیابی روغن‌های موتور نیز تصفیه روغن می‌گویند که اشتباه است. در عملیات ریسایکل یک روغن پایه، فاقد هرگونه افزودنی بدست می‌آید که بعدا با اضافه نمودن مواد افزودنی خاصی دوباره قابلیت استفاده در موتور را پیدا می‌کند. این کار متفاوت از تصفیه روغن‌های توربین و یا هیدرولیک وگیربکس‌ها می‌باشد.

در تصفیه روغن مواد افزودنی در روغن باقی می‌ماند و فقط آلودگی‌هایی که در مرور زمان وارد روغن شده بیرون کشیده می‌شود. بدین ترتیب روغن به تمیزی روز اول و در بسیاری از مواقع تمیزتر از روز نخست قابلیت استفاده برای مدت‌های طولانی را خواهد داشت.

چرا تصفیه؟

روغن‌های صنعتی چه در زمان نگهداری و یا هنگام استفاده در ماشین‌‌‌ها و تجیزات همواره در معرض خطر نفوذ آب و گرد و خاک هستند. اگر به هر دلیل این آلودگی‌ها  وارد روغن شوند هم باعث افت شدید کیفیت روغن شده و هم صدمات و خرابی‌های متعددی به قطعات حساس و گران قیمت دستگاه خواهند زد.

آب:

می‌دانیم که با ورود طوبت به روغن به تدریج مولکول‌های آب با مولکول‌های روغن ترکیب شده و در نتیجه ساختار مولکول‌های روغن را تغییر می‌دهد. این تغییر ساختار می‌تواند منجر به تغییر مشخصات و خواص فیزیکی و شیمیایی روغن بشود. از طرفی ترکیب مولکول‌های آب و روغن به زمان نیاز دارد بنابراین باید خیلی سریع عمل نمود و در مواقعی که آلودگی آب در روغن به بیش از حد مجاز برسد لازم است تا هر چه سریعتر نسبت به پاکسازی روغن از آب اقدام شود.

حضور دراز مدت آب در روغن همچنین باعث زنگ‌زدگی سطح قطعات داخلی دستگاه‌ها می‌شود. از این بابت نیز هزینه‌های بیشتری برای اصلاح و یا تعویض قطعات در زمان تعمیرات به کارفرما تحمیل خواهد شد.

ذرات معلق:

منشا ذرات معلق می‌تواند داخلی و یا خارجی باشد. ذرات با منشا داخلی عمدتاً فلزی بوده و ناشی از ساییده شدن قطعات چرخنده و متحرک هستند که در اثر عوامل متعددی از جمله کاهش لایه روغن بین قطعات خصوصا یاتاقان‌ها بوجود می‌آیند. این ذرات ساییده شده همراه با روغن روانکاری به سایر قسمت‌ها برده و عامل فرسایش در سایر نقاط دستگاه می‌شوند. در مواردی هم شکسته و خرد شدن یک قطعه باعث تولید تعداد بسیار زیادی ذرات فلزی ساینده می‌شود. این ذرات نیز مانند مثال قبل تاثیر فرسایشی تخریبی زیادی در سطح قطعات دارند.

ذرات معلق با منشا بیرونی عمدتاً گرد و خاک محیط هستند  که از راه‌های مختلف به داخل روغن راه پیدا کرده‌اند. از این جمله خرابی و یا پارگی فیلتر ، خرابی یا شکستگی سیل‌ها که باعث روغن‌ریزی می‌شود عامل ورود گرد و خاک به روغن هستند. یک عنصر بسیار مهمی در خاک وجود دارد ک سیلیس نامیده می‌شود. سیلیس به علت سختی بسیار زیاد آن حتی در مقایسه با فولاد می‌تواند بر روی سطوح فلزی خراشیدگی ایجاد نماید. با شروع فرسایش قطعات توسط سیلیس میزان ذرات فلزی جدا شده از سطوح نیز در روغن افزایش می‌یابد و اگر به موقع رسیدگی نشود می‌تواند منتهی به خرابی کلی سیستم شود.

بنابراین در این مقطع با انجام تصفیه فیزیکی روغن‌ها می‌توان آلودگی‌های وارد شده را بیرون کشید و شرایط کار روغن و دستگاه را به سطح مطلوب رسانید.

تیم‌های فنی شرکت ژن پژوهان پویا با سابقه بیش از 12 سال در کار تصفیه روغن‌های صنعتی و با در اختیار داشتن تجهیزات کافی مشکلات شما را در زمینه تصفیه روغن برطرف نموده به نحوی که رضایت کامل کارفرما از سرعت عمل و نتیجه کار حاصل گردد.

دستگاه‌های تصفیه روغن این شرکت در ظرفیت های 1200 و 1500 لیتر بر ساعت با تکنولوژی ایجاد خلاء به میزانی باور نکردنی روغن‌هایی که حتی بالای  8000 ppm  آب وارد آن شده را به کمتر از 50 ppm  کاهش می‌دهند.

فیلترهای فیزیکی با ظرفیت بالا و قابلیت جداسازی ذرات تا 3 میکرون قادر خواهند بود تا مخزن 13000 لیتری روغن توربین را در مدت سه تا چهار روز بسته به میزان آلودگی اولیه به تمیزی مطلوب برسانند. تیم‌های فنی ما با در اختیار داشتن دستگاه‌های اندازه‌گیری لیزری مرتباً در طول انجام عملیات تصفیه میزان آلودگی را رصد می‌نمایند. در واقع با چشم باز می‌توانند پایان عملیات را مشاهده نموده و معمولا این اطلاعات را با کارفرما نیز به اشتراک می‌گذارند.